«Πελασγοτυρρηνοί στην Τένεδο, Ιμβρο, Σαμοθράκη, Χίο και Σάμο» του Σταύρου Π.Καπλανολγου

By on 03/04/2017

Είδαμε στην προηγούμενη δημοσίευση την παρουσία των Πελασγοτυρρηνών στην Κριστόνια την Ακτή (Αθω ) της Χαλκιδικής και την Λέσβο, είναι φανερό ότι η παρουσία τους δεν έμεινε μόνο σε αυτές τις περιοχές αλλά και επεκτάθηκε και στα άλλα νησιά του Βόρειου Αιγαίου.

Έτσι τους βλέπουμε στη συνέχεια στην Τένεδο,Ιμβρο,Σαμοθράκη, Χίο και Σάμο

Ενσωματωμένη εικόνα 6

Τένεδος

Το όνομα προήλθε, σύμφωνα με τον Απολλόδωρο της Αθήνας , από τον Έλληνα ήρωα Tενες , ο οποίος κυβέρνησε το νησί κατά τη στιγμή του Τρωικού Πολέμου και σκοτώθηκε από τον Αχιλλέα
Αρχαιολογικά ευρήματα δείχνουν ότι η πρώτη ανθρώπινη εγκατάσταση στο νησί χρονολογείται από την  Πρώιμη Εποχή του Χαλκού ΙΙ (περ. 3000-2700 π.Χ.).
Ο ερευνητής   Walter Leaf δήλωσε ότι οι πρώτοι κάτοικοι του νησιού θα μπορούσε να είναι Πελασγοί , οι οποίοι εκδιώχθηκαν από την ενδοχώρα της Μ.Ασιας από τους Φρύγες
Εδώ λατρεύτηκε ο Απόλλωνας, σύμβολο του οποίου εδώ ήταν ο πέλεκυς.

Ενσωματωμένη εικόνα 5

Ιμβρος

Η Ίμβρος είναι νησί του Αιγαίου,. Βρίσκεται , στην είσοδο του Ελλησπόντου
Ο Ίμβραμος (και Ίμβρασος) ήταν προελληνική καρική θεότητα της ευφορίας και της γονιμότητας που αντιστοιχούσε στον Ερμή του ελληνικού δωδεκαθέου.

Ενσωματωμένη εικόνα 1

Σαμοθράκη

Κατά τον Ηρόδοτο, “στη Σαμοθράκη κατοικούσαν παλαιότερα Πελασγοί”.
Από τους Πελασγούς προέρχονται τα Καβείρια μυστήρια.
Τα μυστήρια τελούνταν στο χώρο του «Ιερού των Μεγάλων Θεών», που αποτελεί τώρα το σημαντικότερο αρχαιολογικό τόπο στο νησί..
Η Σαμοθράκη είχε μεγάλο θρησκευτικό ενδιαφέρον λόγω των Καβειρίων Μυστηρίων. Τα μυστήρια τελούνταν στο χώρο του «Ιερού των Μεγάλων Θεών», που αποτελεί τώρα το σημαντικότερο αρχαιολογικό τόπο στο νησί.
Η Σαμοθράκη κατοικήθηκε για πρώτη φορά από τους Πελασγούς και αργότερα από τους Θράκες. Η αρχαία πόλη, η Παλαιόπολη, βρίσκεται στα βόρεια του νησιού, ενώ παραμένουν τα επιβλητικά αρχαία τείχη της, χτισμένα σε Κυκλώπειο ύφος.

Ενσωματωμένη εικόνα 2

Χίος

Για το όνομα της Χίου έχουν πλεχτεί πολλοί μύθοι. Το παλαιότερο όνομα του νησιού ήταν, κατά τον Όμηρο, προελληνικό, Κίος ή Κέως, ονόματα παραπλήσια με το σημερινό..
Οι παλαιότεροι κάτοικοι του νησιού ήταν οι Πελασγοί, οι οποίοι έφθασαν από τη Θεσσαλία, οι Κάρες και οι Λέλεγες. Αργότερα εγκαταστάθηκαν οι Άβαντες και τέλος οι Ίωνες . Αυτοί οι λαοί έζησαν για χιλιετίες στη Χίο και από την ανάμειξή τους με τους Δωριείς, οι οποίοι τους υπέταξαν και τους αφομοίωσαν, προήλθε ο πληθυσμός της Χίου.
Για τους Πελασγούς ο Στράβων αναφέρει χαρακτηριστικά : «Χίοι οικιστές εαυτών Πελασγούς γασι τους εκ της Θετταλίας».
Όμοιες πληροφορίες μας δίνουν και οι Ευστάθιος, Μενεκράτης ο Ελαΐτης. Όσον αφορά την προέλευση των Πελασγών και τις σχέσεις τους με άλλους λαούς έχουν διατυπωθεί διάφορες θεωρίες από αρχαίους συγγραφείς, που είναι όμως αντιφατικές. Βέβαιο πάντως είναι ότι οι Πελασγοί προηγήθηκαν των Δωριέων και μάλλον ήταν ινδοευρωπαίοι.

Ενσωματωμένη εικόνα 7

Σάμος

Ίχνη ανθρώπινης παρουσίας εντοπίζονται στο νησί από την τέταρτη π.Χ. χιλιετία. Το όνομα Σάμος είναι πιθανότατα φοινικικής προέλευσης και σύμφωνα με τον Στράβωνα σημαίνει ύψος παρά την ακτήν. Σε γραπτό κείμενο η λέξη Σάμος συναντιέται για πρώτη φορά σε ομηρικό Ύμνο προς τον Απόλλωνα. Είχε όμως και άλλες ονομασίες: Ανθεμίς, Δρυούσα, Δόρυσσα, Κυπαρισσία, Ιμβρασία, Μελάμφυλος, Παρθενία.
Παλαιότεροι κάτοικοί της θεωρούνται οι Πελασγοί. Ακολούθησαν οι Κάρες και οι Λέλεγες.
Στην πιο μεγάλη της ακμή, κατά την αρχαιότητα, η Σάμος φτάνει τον 6ο π.Χ. αι. υπό την ηγεσία του τυράννου Πολυκράτη
. Ο ιστορικός Ηρόδοτος την ονομάζει πολίων πασέων πρώτην ελληνίδων και βαρβάρων. Η ναυτιλία και το εμπόριό της γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη. Τα σαμιακά πλοία ταξιδεύουν σ’ Ανατολή και Δύση φέρνοντας στο νησί πλούτο και γνώσεις. Με τα πολεμικά της πλοία, τις σάμαινες, κυριαρχεί για μεγάλο χρονικό διάστημα στο Αιγαίο. Την οικονομική της ακμή ακολούθησε η αντίστοιχη πνευματική. Οι πιο μεγάλες μορφές στο χώρο του πνεύματος και της Τέχνης αναδείχτηκαν αυτόν τον αιώνα
Ο μαθηματικός και φιλόσοφος Πυθαγόρας, οι αρχιτέκτονες του Ηραίου και πρωτοπόροι της γλυπτικής Ροίκος και Θεόδωρος είναι οι πιο ονομαστοί. Προσελκύει καλλιτέχνες όπως ο Ίβυκος και ο Ανακρέων. Ιδρύει αποικίες στην κοντινή Έφεσο αλλά και στην Αμοργό, στη Σαμοθράκη και τη Θράκη, στη μακρινή Σικελία. Τέσσερα είναι τα πιο εντυπωσιακά έργα κατά τον αιώνα της ακμής στη Σάμο: Τα πολυκράτεια τείχη, το Ευπαλίνειον όρυγμα, το λιμάνι και το Ηραίον.
Τα πολυκράτεια τείχη, μήκους 6430 μέτρων προστάτευαν την αρχαία πόλη της Σάμου περικλείοντας μιαν έκταση 1,2 τετραγ. χιλιομέτρων. Ακόμα και σήμερα εντυπωσιάζεται ο επισκέπτης με τα ελάχιστα τμήματά τους που έχουν διασωθεί.
Το ευπαλίνειο όρυγμα αποτελεί ένα κορυφαίο τεχνικό επίτευγμα μιας εποχής με λιγοστά μέσα και γνώσεις. Κατασκευάστηκε στα μέσα του 6ου αι. για την υδροδότηση της πόλης από τον μεγαρίτη αρχιτέκτονα Ευπαλίνο. Πρόκειται για μια σήραγγα μήκους 1036 μ. που διέσχιζε το βουνό και προκαλεί σήμερα το θαυμασμό για τη εξαιρετική ακρίβεια της διάνοιξης, δεδομενου ότι χρησιμοποιήθηκαν απλούστατα όργανα μέτρησης και τα εργαλεία της εποχής, σφυρί και καλέμι, για τον εκβραχισμό

Ενσωματωμένη εικόνα 3

Πυθαγόρας ο Σάμιος

Ο Πυθαγόρας ο Σάμιος (580 π.Χ. – 496 π.Χ.) ήταν σημαντικός Έλληνας φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής. Είναι ο κατεξοχήν θεμελιωτής των ελληνικών μαθηματικών, δημιούργησε ένα άρτιο σύστημα για την επιστήμη των ουρανίων σωμάτων που κατοχύρωσε με όλες τις σχετικές αριθμητικές και γεωμετρικές αποδείξεις και ήταν ιδρυτής ενός μυητικού φιλοσοφικού κινήματος που λέγεται Πυθαγορισμός .
Οι περισσότεροι αρχαίοι συγγραφείς συμφωνούν πως είναι γιος του Μνησάρχου, διαφωνούν όμως ως προς την καταγωγή του Μνησάρχου, γιατί άλλοι μεν λένε ότι ήταν Σάμιος , ενώ ο Νεάνθης στο Ε’ βιβλίο των “Μυθικών” γράφει πως ήταν Σύρος, από την Τύρο της Συρίας.
Σε κάποια δημοσίευση είδαμε ότι ήταν Τυρρηνός αναζητήσαμε την αλήθεια της εκδοχής αυτής και βρήκαμε μια δημοσίευση ενός Ιταλικού βιβλίου που δέχεται αυτή την άποψη.
Ποια όμως η αλήθεια? ( στις φώτο ιστορίες που ακολουθούν υπάρχει η σχετική σελίδα στα αρχαία Ελληνικά που αναφέρει για τον Πυθαγόρα ”ΤΥΡΡΗΝΟΣ ΗΝ”)

Ενσωματωμένη εικόνα 4

Η Σάμος ,οι Τυρρηνοί πειρατές και η γιορτή τα ” Τόναια”

Τα Τόναια ή Τονεία ήταν γιορτή προς τιμήν της θεάς Ήρας στη Σάμο.
Η Αδμήτη, ηταν η  κόρη του Ευρυσθέως, έφυγε κρυφά από το Άργος κι ήρθε στην Σάμο.
Στο ταξίδι της
Κινδύνευσε και την βοήθησε η Θεά Ηρα σαν ευχαριστώ ανέλαβε την επιμέλεια του ναού της
και μόλις βρέθηκε στο νησί εμφανίστηκε μπροστά της ως όραμα η θεά Ήρα.
Η Αδμήτη για να ευχαριστήσει τη θεά για τη σωτηρία της, ανέλαβε την επιμέλεια του ναού της, που παλαιότερα είχε χτιστεί από τους Λέλεγες και τις Νύμφες.
Οι Αργείοι δυσαρεστήθηκαν όταν πληροφορήθηκαν την απόδραση της και θέλησαν να την τιμωρήσουν.
Οι Αργείοι δυσαρεστήθηκαν πλήρωσαν Τυρρηνούς πειρατές, ζητώντας τους να κλέψουν το ξύλινο ειδώλιο της θεάς για να θυμώσουν μαζί της οι Σάμιοι  Οι Τυρρηνοί το  άρπαξαν και το έβαλαν στο πλοίο τους. Το πλοίο  δεν ξεκινούσε φοβήθηκαν το άφησαν στην παραλία και έφυγαν .
Το πρωί η Αδμήτη ειδοποίησε τους κατοίκους το βρήκαν αλλά δεν μπορούσαν να το πάρουν μετά από εξαγνισμό το μετέφεραν στον ναό και από τότε σαν ανάμνηση του γεγονότος γιορτάζουν τα Τόναια η Τόνεια

Ενσωματωμένη εικόνα 8

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.